Ubåt på grund

Idag är det 27 år sedan U 137 upptäcktes på svenskt vatten i närheten av Karlskrona. Den hade gått på grund kvällen innan och sedan försökt tas sig loss för egen maskin vilket som ni vet inte lyckades.

Det var ju enligt Sovjetiska staten en felnavigering men frågan är hur det var med den saken. Det kommer vi nog aldrig att få reda på men spända dagar var det då för 27 år sedan.

Själv så tillbringade jag dagarna på Militärhögskolan på Valhallavägen och ni kan förstå att grundstötningen var föremål för diskussioner dagligen.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Minns det väl. Var vakthavande befäl på staben i Boden. Blev uppringd av media som frågade vilka åtgärder vi vidtog. Inga svarade jag, det är 1450 mil härifrån!



Fick mycket skäll för att jag uttalat mig för media.



Var mediatalesman mina sista 10 tjänsteår!



Så kan det gå.

2008-10-29 @ 14:51:08
Postat av: UTE

Hej Magnus!

Det var väl ett bra uttalande för frågan är vad ni skulle göra i motsatta ände av vårt avlånga land. Dessutom har du ju alltid varit bra på att prata så det var nog ingen slump att du blev mediatalesman de sista tjänsteåren.

Tror att du dessutom gjorde ett bra jobb och då hade lärt dig hur media skulle hanteras. Om du har något trevligt minne så kan du ju maila över det så kan det bli ett inlägg på bloggen.

Hälsningar

UTE

Postat av: Golfer

Minns också händelsen såklart.Jag gjorde militärtjänst då. Mycket snack var det. Inte minst med tanke på att de med röda baskrar fick åka dit och spana medan vi med gröna fick krypa ner i våra logementssängar istället. Lite besvikna var vi på det allt. Å andra sidan tror jag knappast vi var mogna uppgiften att ligga där på kobbarna vid den tidpunkten. Vi hade det nog bäst i värmen inomhus, långt från all uppståndelse.

2008-10-29 @ 22:55:34
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback