En heldag i Lissabon

Idag var min forsta dag "day off" sedan jag kom hit till Lissabon (undrar vad arbetstidavtalet sager om det).

Efter en lang frukost vid det fina frukostbordet sa styrde jag kosan mot Lissabon. For att vara riktigt turist sa tog jag bussen till slutstationen nedanfor Kristi Konung. Staty liknande den i Rio och den ar 110 m hog och sjalva figuren 30 m. Den ar gjuten av 40 000 ton cement fran Skanska.

Darifran pendlarbaten over floden Tejo som ar cirka 3 km bred. Landar med baten i centrala Lissabon och efter 10 minuter till fot sa var jag vid det stora handelstorget. Tog en sightsingbuss runt centrala Lissabon och da far man se det mesta av varde. Resan tog 1 h och 40 min. Darefter lunch pa en uteservering foljt av lite strosande runt i centrum.

Samma vag tillbaka och jag akte innan alla pendlare skulle hem. Nagra andra akte senare och da var det ko till baten.

Lissabon ar verkligen en storstad och den ligger mycket vackert pa kullarna pa den norra sidan av floden. Hela 32 km strand har staden och det bor cirka 2,5 milj manniskor i staden. Tyvarr sa ser man aven baksidan av staden, tiggare, forsaljare av allehanda "konstiga" saker, uteliggare och annat som inte ar sa trevligt att uppleva.

Helt klart ar dock att staden ar vart ett besok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback