Skön seger

Igår var det dags att spela den första omgången i Stadiumgolfen och Jonas och jag var återigen lottade mot Östen och Benny från Flen. Vi har mött dem två år tidigare och båda gångerna blivit utslagna på vår hemmabana, Strängnäsbanan. Senast förra året då vi var framme i femte omgången då vi förlorade på första särspelshålet. Östen och Benny gick därmed vidare till Sverigefinalen där de lyckades bra och de kom sedan i mitten av fältet i slutfinalen i Portugal.

I år hade de hemmabana och det var ju bra för undertecknad att träna lite i och med H 55 matchen på Flensbanan kvällen innan. Kan rapportera att flaggorna stod kvar på exakt samma ställe.

Tyvärr eller kanske turligt nog så kunde inte Jonas komma till start p g a arbetet utan vi fick sätta in en av våra reserver, matchspelsräven P-O.

P-O mötte i sin match den långtslående sonen Benny och fick sju slag. Benny slog väldigt långt från tee men hade svårt att få i metersputtarna och det kunde P-O glädja sig åt. Matchen böljade fram och tillbaka och det var ingen som ledde med mer än ett förrän P-O tog det korta 15:e hålet då Benny slog för långt och fick droppa sig fri.
Benny tog sedan Kalle-Ankahålet så P-O var ett upp när det var dags för utslag på den 17:e hålet.

Själv så mötte jag Östen som dagen innan varit i Norrköping och gått på 77 brutto och haft 42 p och sänkt sig rejält. Det innebar att jag fick fem slag och det tackar man ju speciellt för när det gäller match. Böljande spel även här och det var ingen som var mer än ett upp. Jag tog det korta Kalle-Ankahålet sedan Östen placerat utslaget uppe i enarna till höger, känd plats, så även jag var ett upp när vi kom till det 17:e hålet.

Upplösningen kom för oss båda på 17:e. Både P-O och jag hade slag då det är index två på hålet. Hålet är alltså felindexerat i förhållande till matchspel då det inte skall komma ett hål med så lågt index så sent.

Benny slog ett enormt lång slag och lade sig på det 11:e hålets fairway. P-O slog i vattnet. Själv lade jag ut mig rakt fram och det gjorde även Östen dock något kortare och till vänster, närmare hål. Slog mitt andra slag till 50 m hitom och Östen sitt till 20 m hitom. P-O droppade och slog upp på vägen i höjd med green.

Nu började det bli spännande och tyst i bollen!

Benny som hade drygt 100 m in slog till bollen och den gick något till vänster, studsade i slänten, vidare mot en stor sten, studs till vänster och ut i vassen.

Jag lobbade in min boll till sex m till vänster om flaggan. Östen slog in och hamnade fem m bortom flaggan. P-O slog från vägen, kunde ha droppat sig fri, och lade sig två m till höger om flaggan.

Efter mycket letande hittade vi bollen i vassen och Benny var ju tvungen att slå på den då den inte låg i vattenhinder. Slog upp bollen vilket var bra gjort men hamnade på andra sidan fairway. Slog därifrån in och hamnade sju m bortom flaggan.

Benny missade sin putt, missade även jag men låg bara en dm från hålet, Östen missade. Därmed var jag vinnare av hålet och min match. P-O hade två slag på sig från två m att vinna hålet och det missade givetvis
inte P-O.

Matchen slut och vi hade vunnit båda matcherna med 2/1.

En tröst är att från första omgången så går båda lagen vidare till en vinnarpool och en "andra chansenpool".

Vi får hoppas att vi träffar Edlundarna i Portugal i höst och önskar dem lycka till i fortsättningen!

image256

Edlundarna och P-O på den sista greenen på Flensbanan efter den spännande kampen i Stdiumgolfen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback