Sprinklerlock vid green

Som alla vet så finns det ett oendligt antal regler i golf. Det är inte bara att få bollen i kopp på minst antal slag det skall dessutom ske utan "plikt".

För en tid sedan så råkade jag ut för ett läge som kostade mig slag. Låg bakom ett sprinklerlock som var ca 40 cm från green. Om jag skulle putta så var det rakt över locket. Markören och jag diskuterade men jag spelade enligt grundregeln "spela bollen som den ligger". Dåligt slag och i kopp efter ett tag.

I Uppsala spelade jag ihop med en pro som jobbade på Golfförbundet och tog då upp frågan och fick då lära mig följande:

Tidigare lokal regel men nu allmän. Sprinklerlock är tillverkade föremål. Om bollen ligger max två klubblängder från green och locket finns i spellinjen så har Du rätt att droppa Dig fri enligt "vanliga" droppningsregler.

BRA att veta och nu har jag skrivit upp det i regelboken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback