Bergen - Flåm

 
 
Efter en härlig frukost på hotellet tillsammans med de övriga 600 gästerna så bar det av mot Flåm via Voss. ? var om vi skulle komma fram då vägen dagen innan varit avstängd bortom Voss p g a jordmassor som åkt ner på vägen i och med ett kraftigt regn.
 
Vägen öppen men bara ett körfält och vakter reglerade trafiken och två stora grävskopor jobbade för fullt på vägen för att få bort all jord.
 
Framme i Flåm blev det Flåmsbanan som är en järnväg på 20 km som var klar 1940 och hade tagit 16 år att bygga. Den startar på havsnivå och stiger sedan upp till 864 meter och största lutningen är 55 promille. Banan går från Flåm till Myrdal där tåget mellan Oslo och Bergen passerar uppe på fjället.
 
Efter järnvägen dags för Laerdalstunnelen och för att komma dit tog vi givetvis fjällvägen mellan Aurland och Laerdal. Vägen är 45 km och tog knappt två timmar att köra då den går rätt upp på fjället och då givetvis i serpentiner och är bred så att bara en bil kan köra i taget uppför. När vi kom upp hade de byggt en utsiktsplats som inte fanns när vi körde vägen 2000. Kan anmäla att vi inte gick fram till kanten. Vägen är öppen från 1 juni till 15 oktober så det gäller att passa på när den är öppen.
 
I Laerdal så försökte vi hitta resterna av den stora branden som härjade där i vintras men allt var borta så det fanns inga spår av branden.
 
Vägen tillbaka tog 20 minuter och gick genom världens längsta vägtunnel, Laerdalstunnelen, som är 24,5 km och i tunnelen finns tre vändplatser som är utsprängda och med mycket fin belysning. Den ni ser här var blå och sedan fanns det en gul och en grön också.
 
Tillbaka i Flåm blev det fika i hamnen och sedan till kojs!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback