Forshaga GK

Förra helgen besökte jag en bana som jag spelade redan runt 2000. Det var Foshaga GK som ligger norr om Karlstad vid Dömle stiftsgård. En bana mitt UTE i ingenting. Förra gången var det riksmästerskap för Druider som logen i Karlstad hade förlagt UTE i ingenting.

Banan var spelklar 1990 och är ritad av Lars Andreasson. Har inte hört det namnet tidigare så det är väl inte någon känd golfbanearkitekt?

Det besannas också när du kommer till hål 10 till 12. Tre exakt likadana hål. Par fyra med en bäck som skär fairway efter 100-150 meter. Hålen går fram och tillbaka över fältet.

Nedan ser ni Sture som satsar för att komma över Dömleån. På andra sidan något till vänster ser ni ett träd som de har klätt in med plankor och det är fullt förståligt. Själv slog jag andrabollen direkt i trädet.



Lite kul är att de har ett par sexhål som är 635 från gul och 520 från röd tee. I motvinden blev det tufft och första uppgiften var att passera damtee. I övrigt är det bara LÅNGT.

Ni ser boll två skymta på det LÅNGA hålet.

Det 15:e hålet går för övrigt paralellt med hålet men åt andra hållet och är samma upplevelse.



Att det sedan på flera ställen är långt att gå mellan hålen höjer inte betyget på banan.

Slutsumman gör att banan kommer långt ner på UTE:s golfranking som i nuläget består av 94 banor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback