Matchen avgjordes genom slantsingling

Idag var det dags för årets åttonde match i U2. Willy var motståndaren och han spelade sin sista match idag. Hittills hade han bara förlorat en match så det var lite av "måstematch" för oss båda.

För dagen gällde blå/gul och Willy fick fem slag. Strålande väder när vi slog ut kl 14.50 och vi såg fram emot en spännande match och det blev det verkligen.

Willy tog första där han hade slag på ett fint par.
Delade tvåan på par.
Jag tog trean på par.
Willy fyran där han hade slag på ett fint par.
Sedan kom Willys svacka för dagen. På de fem återstående hålen på första slingan tog jag fyra och vi delade ett.

Tre upp vid vändningen.

Willy kom tillbaka och tog två av de tre inledande hålen på andra rundan bl a trean på en 15 m chippbirdie. Ett upp.

På det fjärde "Plasket" var vi båda på green efter utslaget. Willy puttade först och låg kort 50 cm. Själv puttade jag för långt och missade sedan parputten. Sade inget och skämdes nästan för det och vad hände då. Willy missade 50 cmputten och hade då 30 cm kvar. Sade inget igen och ny miss vilket innebar hålet till mig. Tänk vad det kan vända fort.

Willy kontrade dock genom att ta "Björndal" och återigen ett upp. Delade sedan tre hål och det var dormy ett till mig.

Lika långa utslag på sista.
Dåligt andraslag från min sida och desto bättre av Willy. Jag hade 160 kvar och Willy 100.
Här gällde det att ta i och bollen hamnade något till vänster med 10 m kvar till green. Willy slog rätt i längd men fel i sida och låg mellan green och greenbunkern.
Chip in från min sida och den blev mycket bra. In på green och upp på övre platån där flaggan stod. Willy chippade in och passerade flaggan och låg kvar på övre platån.

Nu var publiken i "upplösningstillsånd" för vi hade publik på sista idag. Lennart och Ulf D T T som spelat i bollen före och Torbjörn som sett oss på banan kantade nu green.

Vem skulle putta först?

Vi kunde inte avgöra detta så vi tillkallade domaren. Vi har ju sett hur de "stora grabbarna" gör. In på green klev de tre åskådarna och mätningen började. Först med stora steg. Sedan med fötter och till sist med pinnen. Nu måste måttbandet fram men då det inte fanns till hands så kom Lennart på lösningen.

Han hade sett på TV hur de "stora grabbarna" gör ibland. Det måste till slantsingling om vem som skall putta först.
Fram med femkronan och slantsingling genomfördes. Slutade med att Willy skulle putta först och med en koppsnurr satte han den drygt två meter långa putten.

Nu blev min extra lång och efter lite läsande var det dags. De tre åskådarna höll andan och vi kunde höra hur höstlöven föll. Koncentration och sedan kom putten - mot hål och med en koppsnurr så trillade även den i.

Delat hål på par och matchen till mig.

Tänk att de avgjordes först efter slantsingling och det är nog första gången det hänt i U 2:s femåriga historian.

PS! Lennart försökte sno femkronan efter singlingen och ville gärna ha den som minne men jag kom ihåg att ta tillbaka den för den kanske behövs någon annan gång DS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback