Hurtigrutten dag två!

 
Under natten sov vi över stoppen i Kjölefjord och Honningsvåg där de som skulle till till Nordkappsklippan klev av och fick åka buss upp till klippan. Vi vaknad lite före stoppet i Havösund som ligger väldigt lång norrut. Lite innan passerade vi ett ännu mindre ställe på en ö, Måsöy, och frågan är hur de tänkte som slog sig ner där en gång?
 
Vidare till Hammerfest som är världens nordligaste stad där vi gjorde ett längre stopp och det blev
  • Sikksakkveien upp på berget
  • Kyrkan
  • Centrum
  • Isbjörnsklubben
Den här gången gick jag med i Isbjörnsklubben vilket jag ångrade att jag inte gjorde senast jag var här 1995. Det går endast att gå med på plats i Hammerfest.
 
Precis innan Hammerfest hade vi även passerat Norges största gasanläggning som bland annat exporterar gas till Spanien och Sydamerika.
 
Vidare på vår färd besökte vi Öksfjord och Skjervöj, så samhällen långt ute i kustbandet, för att komma till målet för dagen den fina staden Tromsö. Anlände dit 23.30 och under det två timmar långa stoppet blev det en stadsvandring i den helt vakna staden och exakt 00.00 var vi uppe på den stora bron och njöt av midnattsolen.
 
Tillbaka på båten alldeles före avgång 01.30.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback