En dator och dess liv!

Har sedan tiden före jul haft en dator som inte riktigt önskat ansluta sig till Internet eller det kanske heter bredband.
Vad vet jag!

Det har hoppat fram och åter och jag har sökt support hos, ja vem vet var man skall börja!
Förra måndagen så bestämde jag mig för att köpa ett modem och router som sitter i samma "låda" efter att kopplat förbi routern och provat allt som jag blev tipsad om från Telia kundsupport.

Nu var det bara att vänta på Sesam öppna dig.
I tisdags kom paket som jag tyvärr inte fick ut från posten då telefon står på kära hustru och då går det ju inte att UTE försöker ta ut den "hemliga" låda.

Senare på kvällen lämnade den dock posten och hamnade på K-stigen.
En signal till den mycket goda vännen, vad gäller datorer och inte golf, P-O som tack och lov var hemma från sitt kranjobb i Stockholm.

En riktig dataguru den där P-O så nu skulle det anslutas och gå som på räls.
Sladdar hit och dit och ut och in och nu var det dags att slå på. Allt hände utom att Internetlampan på den fina lådan tändes. Nya sladdar och på och av men inget hopp tändes. Signal till supporten som konstaterade att det var en ny låda sänd till K-stigen men det räckte ju inte.

Det måste ju göras en beställning om omkoppling i något hus i Strängnäs också och det var ju inte gjort. Frågan är då vad man skall ha lådan till?

Skulle ta timmar upp till en vecka då besöket skulle göras i "huset".
Då vad det bara att koppla tillbaka det hoppande modemet men nu hade det "dött"!
Hur gör man nu som enmansföretagare och researrangör utan Internet?

Ställde upp och skjutsade hustru till skolan i morse och tog en timme i en skrubb och utnyttjade webbmailen.
Efter hemkomst så blev det en pling till supporten och besöket i "huset" skall nu ske den 17 jan, undrar vem som har namnsdag då?

David på supporten var dock en toppenkille och sms direkt ett mobilt bredband som jag kunde hämt i E-tuna.
14 dagar fri surf och ett modem för 399:- och nu fungerar det igen på K-stigen.

På tisdag hoppas jag på ett sms till min gode kamrat P-O som fick bli mottagare av klartecken efter "husetbesöket" och då får vi hoppas på att den gröna lampan tänds eller också blir det en fortsättning!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback