Öckerö - ny bekantskap



Var igår till en ny plats och det var till den kommun som var kallast i landet igår - Öckerö!

Som ni alla vet så ligger den i Stockholms norra skärgård eller!!!!!!!!!!!!

Nej just det! Utanför Göteborg och efter en busstransport på drygt 30 min från centralen så är du framme vid färjeläget.

Kommunen består av ett antal öar varav 10 är bebodda och det går färja från fastlandet till två av dessa. Mellan öarna går det sedan småfärjor och fyra av öarna är sammanlänkade med broar. Det bor knappt 15 000 människor i kommunen.

Det finns ju bara två ökommuner som inte har bro till sig och det är förutom Öckerö givetvis Gotland. Det har genomförts två folkomröstningar om bro till ön vilket Vägverket vill. Båda gångerna har dock folket sagt nej.



Färjeleden är den mest trafikerade i Sverige och det finns fyra färjor som tar 75 bilar vardera på turen. Igår var tre i bruk och under dagtid är det avgång var 10 minut i båda riktingarna och överfarten tar 12 min.

Totalt går det 7 000 fordon om dagen över vattnet.

Mycket fint väder var det och kan tänka mig att det är tjusigt i området på sommaren och utanför öarna är det Danmark nästa.

Vad gäller golfbana så fanns det ingen på öarna men de närmaste låg direkt på fastlandet på gamla flygfältet Torslanda. Frågan är om den banan är alldeles platt!

Kommentarer
Postat av: Golfmarodören

Tjenare UTE! Tro det eller ej,det var nämligen på Torslanda Gk som jag och Helen började med vårat såkallat golfandet 2002.Då var det bara 9 hål och där vill jag lova är det inte platt utan liknar nästan Bathalas C-slinga.Det du såg var dom nya 9-hålen och där är det lika platt som Öresunds golfbana. Så nu har dom 18 hål sen några års sen. Ha det bra. Golfmarodören

2010-01-13 @ 18:19:21
Postat av: UTE

Hej Golfmarodören!

Kul att återigen höra av er. Spännande att jag passerade er första bana. Såg ju platt ut men de verkar ju även finnas höjdpartier. Just nu sitter jag på tåget på väg hem från en dag i Malmö och det var kallt och urrigt även där.

Lev väl och på återhörande!

UTE


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback