Flyktingar i fjällen

Bror min Peter hade läst i STF-tidningen om boken "Flyktingar i fjällen" så han gick till biblioteket för att låna den men det var inte så lätt. Men efter några veckor kom den från Riksdagsbiblioteket och efter att han läst den så lämnade han den till mig.

Boken är skriven av Mauritz Erikson som hösten och vintern 1944 var gränspolis i Suorva lång inne i den svenska fjällvärlden. Som ni vet så ligger Suorva inte långt från den norska gränsen och det var många som flydde över fjället från Norge till Sverige.

Extra roligt att läsa boken då jag själv varit där ett antal gånger, dock bara sommartid.

Han skriver om livet i köld, snö och blåst. Ner mot 35 minusgrader och folk kom barfota från Norge. De var ute flera dygn i sträck och letade efter flyktingar och han skriver om hur de låg under en gran och lätt som en plätt gjorde upp eld och överlevde. Det fanns inte så mycket Goretex, skalkläder och annat som vi nu hittar för friluftsbruk.

Ett antal flyktingar omkom men huvuddelen klarade sig dock några med amputerade fingrar, tår, händer eller fötter.

Spännande läsning som jag avverkade på två kvällar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback