Ölands GK

CB Öland Open började på Ölands GK som ligger på norra delen av Öland och vi hade en starttid kl 09.30 i torsdags. Bilturen från vår boplats, CB:s stuga på Öland, var cirka halvtimmen och när vi hade åkt halvvägs så började dropparna från himlen. Skulle det bli en golfdag i regn vilket ingen av oss fyra hade hoppats på?

Väl framme blev det till att springa in till receptionen och eftersom vädret var som det var så var det inte många bilar på parkeringen. Klubbchefen är en gammal Strängnäsbo så det blev ett glatt återseende för oss alla. Det var det inga problem för oss att vänta med utgång så det blev en fika i den lilla gemytliga restaurangen och samtidigt passade vi på att beställa deras specialitet, raggmunk och fläsk, till måltid efter golfandet.

När vi fikade kom även "golfletaren" som visade sig vara en 74-årig herre som tidigare varit VD på A-betong här i Strängnäs så det blev åter lite Strängnäsprat. Han ville även sälja bollar till oss för juniorernas räkning och alla köpte en plastpåse med sorterade bollar för 100:-. Själv fick jag 14 st fina NXT Tour och eftersom det fanns dammar på nästan varje hål så skulle de gå åt enligt honom. Blev inte så utan alla var med tillbaka och endast en gick åt på hela resan. Frågan är sedan om pengarna gick till juniorerna men det är en annan historia.



P-O, BP och CB vid fikat efter nio hål.



CB beredd slå ut på det tionde hålet.



De fina "teekulorna" som givetvis hade olika färg på vingarna.



Undrar hur den här reklamen hamnat på norra Öland och frågan är om det gynnar min elräkning?

Banan var en mycket positiv överraskning och den var mycket trevlig och i mycket god kondition. De första nio var de gamla hålen och de var separerade från varandra och smala och relativt korta. Det fanns dessutom många dammar och jag kan väl avslöja att några kamratbollar hamnade där.

De nya hålen var längra och hade bredare fairway men dammarna fanns kvar.

Slutbetyg klart över medel och en bana som jag gärna åker tillbaka till.

Hur gick då tävlingen:

Slog 39 ut och 47 hem vilket gav 73 netto och 34 poäng. Gjorde en birdie på banans näst svåraste hål som var ett par femhål på 418 meter. Bästbollen vann Bengt och jag med två upp och närmast hål knep jag medans CB själv knep närmast hål efter tre slag.

Kan även rapportera att raggmunken och fläsket var helt i klass med motsvarande meny på Strängnäsbanan.


Kommentarer
Postat av: Jocke

Ölands GK är mycket trevlig. Jag och familjen hyrde stuga nästan på denna bana en vecka under sommaren 2004 då jag självklart även provspelade banan. Går ju inte låta bli att spela när man har typ 2-300 meter till första tee från stugan. Återkommer också gärna dit fler gånger var absolut en mycket positiv överraskning....

Postat av: UTE

Låter som en perfekt stuga att hyra för banan är verkiligen en pärla i skogen!

UTE

2009-06-07 @ 21:32:54
URL: http://ute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback