Fisketur till Kamtjatka

image816

I tisdags så var det ett av de mest intressanta föredragen som jag hört på Rotary. Vännen Göran som liksom jag har ett förflutet på Södermanlands regemente berättade om fiskeresan till Kamtjatka i Ryssland.

Han och kamraten Bosse gjorde resan 2006 och det var ytterligare några personer från Sverige med på resan.
Från Kastup till Moskva och sedan världens längsta inrikesresa med flyg. 11 timmar i luften för att komma till Kamtjatka. Sedan 50 mil på grusväg och sedan f d militähelikopter i två timmar för att sedan hamna vid en av områdets floder. Gummibåt nedför floden i en vecka för att fiska.

De hade tre guider och två i "köket" med sig på resan och de hade även sällskap med ett antal björnar som är dubbelt så stora som de svenska. Som vakt hade de en hund som började skälla när björnarna blev för närgångna.

Många fina bilder visade Göran och han är en mycket bra berättare så det blev en halvtimme som gick mycket fort.

Blev inte tid till några frågor men vi är nog många som undrar vad priset är på en sådan resa?

Dessutom riktade han sig till mig och sa att det inte är någon idé att börja med golfresor dit för tyvärr så finns det ingen golfbana.

Kanske dags att bygga en bana och vad gäller priset så är det ju en del golfresenärer som reser till många konstiga platser också!

image817

Kommentarer
Postat av: Göran Grehn

Hejsan Ulf
Det var mycket trevligt att gästa Er på Rotary. Tiden var ju mycket knapp, 30 minuter, fast jag tjuvade med 35! Normalt brukar det ta ca 1-1½ timme med en frågestund också. Men, tiden är knapp för många. Du frågade vad kostnaden var; ca 30-35 tusen svenska kronor får man räkna med. Flyg tor från Kastrup - Petropavlovsk gick på 7000 och allt inkluderat från Petropavlovsk gick på 26000 utöver detta inköpte jag ny sovsäck, vattensäckar och lite extra fiskegrejor. Allt betalades i $ (kurs då 7:10)men man har nu övergått att betala i euro. Med vänlig hälsning Göran

2008-03-13 @ 17:47:22
Postat av: UTE

Hej Göran och tack för kompletteringen!
Jag trodde att det skulle kost mycket mera att göra en sådan resa. Som jag sa i tisdags, vilken upplevelse!
Du får nu ha det bra och du kan väl höra av dig när du har någon "fiskehistoria" som kan platsa på bloggen.
Hälsningar
UTE

2008-03-13 @ 19:09:39
Postat av: Anonym

Jag håller med, Kamtjatkaresan är ett väldigt spännande föredrag och bilderna lika bra! Tack för att Du ville ställa upp, Göran!
Undrar vart nästa expedition går.... förslag: Amazonasfloden, fiske efter pirayor?? Jag ställer upp som tolk om Du behöver någon...!
Hälsningar
Kirsten

2008-03-16 @ 07:32:15
Postat av: UTE

Bra Kirsten!
Jag kan nog följa med också för där finns väl i alla fall någon golfbana.
Hälsningar
UTE


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback