Töreboda GK

Töreboda GK - en pärla i skogen!

I onsdags så blev det några timmar över och efter samtal med Anders Ö i Strängnäs så föreslog han Töreboda GK före Knista som är en annan bana i Karlsborgstrakten.

Det var inget dumt tips för banan var verkligen trevlig. Trevlig "dam" i receptionen som tyvärr inte hade någon boll på väg ut så det vara bara att avvakta och efter bara några minuter så dök lastbilsdrängen, kallade sig så, Oscar upp.
Han skulle spela onsdagsgolf och det blev ju bra med mig som markör och givetvis så anmälde jag mig själv för en hcprond.

Banan ligger mitt i skogen och många hål ligger i direkt anslutning till den fina sjön vid Månsarud.
Oscar berättade hela historien om banan under spelet och att gubben Gustav började med att bygga två hål till sig själv på gården, 12 och 13, och att det sedan rullat på och blivit en perfekt bana mitt i skogen.

Endast på ett ställe har schaktmaskinerna verkat och det är på det femte hålet där hålet efter hand har breddats. Han berättade även att det endast finns en fairwaybunker och den finns på det sjunde hålet.

             

Från vänster:
Green på det femte hålet och ni ser att hålet breddats, frågan är hur det såg ut tidigare?
Oscar slår ut på det tionde hålet, Bävern. Hålet var ett av de 500 bästa hålen i världen 2000, enlig tidningen GolfMagazine US.
Teeskylten på Bäverhålet.
Från green mot tee på hålet. Tog själv en klubba för mycket och gick över green. Inspelet sedan över green och i bunkern för att sedan lämna hålet med en dubbel.



På väg ner mot green på det 17:e hålet. Mycket vackert!



Knut bodde även på banan mellan det 17:e och 18:e hålet.

Under rundan framkom även att Oscar varit på Azorerna under våren och där givetvis träffat paret Wikströms som bor där och liksom Oscar är radioamatörer och golfare. Dessutom hade han träffat konsuln Ulf S som jag träffat ett antal gånger på Azorerena. Tänk vad världen är liten ibland.

Tack Oscar och Töreboda för en fin dag på den trevliga banan. Kommer gärna åter.

Vad blev då resultatet?

Oscar landade på 31 p och själv slog jag till med veckans andra 34-poängare. Inom zonen så spelet håller i sig.

Kommentarer
Postat av: Oscar

Hej Ulf och tack för en trevlig runda!



Alltid lika kul att "guida" gästspelare runt vår vackra bana och få höra de uppskattande kommentarerna om banan och dess naturskönhet.

Nästa gång får du väl försöka passa in ett tillfälle med lite torrare väder för vädergudarna rår vi inte över. ;>)



Välkommen åter till Sveriges vackraste bana!

2008-08-26 @ 15:35:57
Postat av: UTE

Hej Oscar och tack för senast!



Kul att du hittat ut på bloggen och du får väl tipsa "damen" i receptionen och övriga på banan att jag nu lagt ut bara positivt om banan på nätet.

Återigen tack för guidningen och det skulle vara riktigt roligt att spela banan ytterligare några gånger och som du skriver i något torrare väder.

Lycka till med golfandet och har du någon körning förbi Strängnäs och har klubborna med och tid för ett stopp så skall jag givetvis guida dig runt vår fina bana.

Hälsningar

UTE


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback